CentrumManagement
Academy Learning by doing


Basis vakopleiding


De basis vakopleiding CentrumManagement is een initiatief van René Hendriks, Kjeld Vosjan, Peter Brouwer en Jeroen Roose-van Leijden. Zij kwamen in collegiaal verband al eerder bij elkaar met een grotere groep centrumprofessionals en wisselen onder de naam “Verschilmakers” vrijblijvend kennis en ervaringen uit met een uiteenlopende groep mensen die dagelijks actief zijn met winkelstraat- en centrummanagement. Dat smaakte naar meer en resulteerde in een idee voor een praktische opleiding voor centrumprofessionals. Het vormgeven en invullen van dit idee doen wij in nauwe samenwerking met Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en brancheorganisatie INRetail. De opleiding maakt onderdeel uit van de landelijke retailagenda, met als doel de retail in centrumgebieden toekomstbestendig te laten functioneren.

Waarom deze opleiding?


De functie en het functioneren van centrumgebieden van dorpen en steden staat de laatste jaren onder druk. Door alternatieve aankoopkanalen is de koopfunctie – die in veel centrumgebieden nog dominant is – veel minder belangrijk geworden. Dit zal in de toekomst nog sterker het geval zijn. Ontmoeten en beleven – de sociale meerwaarde van centrumgebieden – gaan een dominante rol spelen. Centrumgebieden moeten veel meer zijn dan alleen een verzameling van verkooppunten.

Een toekomstbestendig centrum is van levensbelang voor de totale lokale economie. Er is veel vraag vanuit ondernemersverenigingen, gemeenten en vastgoedeigenaren naar een vernieuwende aanpak en naar mensen die zo’n aanpak succesvol weten uit te rollen; de centrumprofessional én de organisatie om deze persoon heen.

Vaak wordt door samenwerkende partners gezocht naar ‘het schaap met de vijf poten’ als het om de rol van dé centrumprofessional gaat. Tegelijkertijd wordt het wiel steeds opnieuw uitgevonden en worden steeds dezelfde vragen gesteld.

Het vak is relatief nieuw en complex. Er wordt enorm veel gevraagd en verwacht van centrumprofessionals.

Learning by doing


Er komt heel wat op je af als centrumprofessional en de verwachtingen zijn hoog. Met onze opleiding willen we centrumprofessionals een platform bieden om kennis uit te wisselen en helpen om zichzelf te blijven ontwikkelen. De gebieden waarin je als centrumprofessional opereert zijn immers ook volop in beweging. In de verschillende fases die een gebied doormaakt vraagt dit ook telkens iets anders van de centrumprofessional en de organisatie om hem of haar heen.

Daarom starten de Verschilmakers voor Centrummanagementcollega’s de opleiding Centrum Management Nieuwe Stijl.
Ons learning by doing programma is opgebouwd uit vele praktijkcases en is verrijkt met uitkomsten uit het onderzoek Future Retail City Centre van Shopping Tomorrow en de uitgave Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden.


Wil jij je jezelf ook blijven ontwikkelen, kennis uitwisselen en gelijk toepassen?

Of wil je als organisatie samen met je centrumprofessional blijven werken aan een toekomstbestendig centrumgebied?

Aanmelden

Studie

CentrumManagement
Nieuwe Stijl

Studievorm
5 x studiedag
praktijk­opdrachten
Prijs
€ 3495,- excl. BTW
Studieduur
6 maanden
Locatie
Volgt
Deelnemers
Max. 16 deelnemers
Start
Wo. 15 april 2026

Zes enerverende dagen


De totale doorlooptijd van de opleiding duurt zes maanden. We starten met een gratis introductiedag waarin we na een voorstelrondje de verwachtingen uiteen zetten, kennismaken met de CMA en het stuurwiel voor centrummanagement, inventarisatie rondom het stuurwiel gevolgd door een co-creatiesessie over de kernvraagstukken.

Na de introductiedag zijn er twee aaneensluitende kick-off dagen waarin we met diverse workshops aan de slag gaan.

Daarna zijn er drie terugkomdagen gepland met tussenliggende periodes van een maand. In deze sessies delen we resultaten, bevindingen en kennis met elkaar om elkaar verder te versterken en verrijken.

Na iedere training ga je naar huis met een ‘uitdaging’ waarmee je de opgedane kennis zelf in de praktijk gaat brengen. Want door het zelf te doen en te ervaren, leer je het meest. Tussentijds houden wij onderling contact via een digitaal inspiratie- en leerplatform. Vragen en cases kunnen we zo direct met elkaar bespreken.

De dagen

Introductiemiddag:Woensdag 15 april 2026 vanaf 12.00 met lunch
2 kickoff dagen:Donderdag 7 en vrijdag 8 mei 2026 van 09.00 - 17.00 uur met lunch
Terugkom­dag 1:Vrijdag 19 juni 2026 van 09.00 - 17.00 uur
Terugkom­dag 2:Vrijdag 4 september 2026 van 09.00 - 17.00 uur
Terugkom­dag 3:Vrijdag 9 oktober 2026 van 09.00 - 17.00 uur
De opleiding gaat door bij een minimaal aantal van 10 en een maximaal aantal van 12 deelnemers.
Vrouw die hard studeert

Wat krijg je hier
allemaal voor terug?


  • Door de unieke, leerzame en inspirerende ‘learning by doing’-opleiding blijf je je kennis en kunde ontwikkelen. En deel je kennis met collega's die zelf ook nog dagelijks het vak blijven leren door te doen.
  • Je krijgt een netwerk met gelijkgestemden, waarbij iedereen elkaar blijft versterken en verrijken via het digitale platform.
  • Na afronding van de opleiding heeft iedere cursist een uitgewerkt en concreet actieplan voor zijn / haar centrumgebied opgesteld om mee aan de slag te gaan.

Enthousiast over onze aanpak?

Inschrijven basis vakopleiding


  • In hoeverre hebben de volgende eigenschappen betrekking op jou? Ondernemerschap, communicatieve vaardigheden, vermogen tot verbinden en draagvlak creëren, leiderschap, adapteren van marktontwikkelingen/kennis.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.